حتما می دانید برای ساخت داشبوردهای مدیریتی با پاور بی آی ، لازم است زبان DAX را بیاموزید. بنابراین اگر در دنیای Power BI Desktop تازه وارد هستید، این مقاله برای شما مناسب است. در این مقاله به ذکر مطالب مهمی در خصوص آموزش زبان DAX در پاور بی آی پرداخته ایم و شما را با آنچه لازم است در مورد زبان دکس بدانید آشنا خواهیم کرد. لطفا با تیم مکعب همراه شوید.

حتما بخوانید :

طراحی و ساخت داشبورد مدیریتی در پاور بی آی Power BI

آموزش نصب و راه اندازی power bi report server

مقایسه Power BI و Tableau دو ابزار مهم هوش تجاری

آموزش زبان DAX در پاور بی آی : زبان DAX در پاور بی آی چیست؟

Data Analysis Expressions  ، عبارات تجزیه و تحلیل داده ها یا به اختصار DAX، شامل عبارات و فرمول هایی برای تجزیه و تحلیل و محاسبه دیتا می باشد. این عبارات از بخش ‌های مختلفی مانند توابع، عملگرها و ثابت ‌ها تشکیل شده‌ است که همگی در یک فرمول واحد ترکیب شده و برای ارائه یک نتیجه (مقدار یا مقادیر) به کار برده می‌شوند.

برای درک بهتر مفهوم زبان DAX در پاور بی آی به این نکات برجسته توجه کنید.

  • DAX به عنوان یک “زبان کاربردی” شناخته می شود، به این معنی که هر قطعه کد نوشته شده در آن را می توان به عنوان یک تابع در نظر گرفت؛ عبارات شرطی، توابع تو در تو، ارجاعات مقدار و غیره، همگی می توانند بخشی از یک عبارت DAX باشند.
  • فرمول های DAX می توانند با دو نوع داده اصلی کار کنند: عددی و غیر عددی. اعداد صحیح، اعشاری و غیره همگی نمونه هایی از نوع داده های عددی هستند. رشته ها و اشیاء باینری جز داده های غیر عددی محسوب می شود.
  • ارزیابی عبارات DAX از درونی ترین تابع شروع می شود و به بیرونی ترین تابع پیش می رود. هنگامی که یک فرمول DAX اجرا می شود، هر مقدار از نوع داده ، به مقداری متفاوت از آنچه برای آن ایجاد شده است، تبدیل می گردد؛ در واقع فرمول DAX به طور خودکار مقادیر خروجی را به نوع داده مشخص شده ارسال می کند.

آموزش زبان DAX در پاور بی آی

آموزش زبان DAX در پاور بی آی : چرا زبان دکس را بیاموزیم؟

توسط فرمول های ارائه شده در زبان DAX که بسیار هم کارآمد هستند، این امکان برای شما فراهم می شود تا بتوانید از اطلاعات خود بهتر استفاده کنید. برای مثال هنگامی که تمامی داده های مربوط به حقایق کارمندان را در اختیار داشته باشید، می توانید با استفاده از فرمول نویسی دکس، مشکلاتی که سازمان را تهدید می کند شناسایی کرده و  در جهت رفع آن مشکلات اقدامات لازم را صورت دهید. اینجاست که Power BI با پشتیبانی DAX به کمک شما خواهد آمد و به نتایج موفقیت آمیزی دست خواهید یافت.

استفاده از زبان DAX در پاور بی آی بسیار شبیه به یک استفاده از نرم افزار اکسل می باشد و کلا به چگونگی استفاده از فرمول ها می پردازد. حقیقت این است که Power BI در حال حاضر یک ابزار فوق‌العاده قدرتمند است، حتی بدون DAX؛ اما یادگیری زبان DAX دنیای جدیدی از Power BI را پیش روی کاربران باز می کند. برای مثال با استفاده از فرمول هایی که در زبان دکس وجود دارد، می توانید داده ها را به روشی پویا انتخاب کنید، آن ها را به همدیگر پیوند بزنید، آن ها را فیلتر کنید و … .

مزیت های استفاده از زبان DAX در پاور بی آی

حتما می دانید که در دوره های آموزشی طراحی داشبوردهای مدیریتی، یکی از سرفصل ها، آموزش زبان DAX در پاور بی آی است. اگر شما تاکنون تجربه ی شرکت در این دوره های آموزشی را نداشته باشید، مطمئنا می پرسید، آموزش زبان دکس در این دورهف چه ضرورتی دارد؟ برای دریافت پاسخ سوال خود این بخش از مقاله را با دقت مطالعه کنید؛ ما شما را با مزیت های آموزش زبان DAX در پاور بی آی آشنا کرده ایم.

آموزش زبان DAX در پاور بی آی

زبان DAX توسط مایکروسافت طراحی شده است

مایکروسافت زبان DAX را با در نظر گرفتن پلتفرم های خاص خود طراحی کرده است و این زبان با محصولات مایکروسافت به خوبی کار می‌کند، بنابراین سازندگان مجبور نیستند هنگام استفاده از متغیرهای DAX روی داده ‌های خود با مشکلات مختلف در ارتباط با انواع داده دست و پنجه نرم کنند.

امکان استفاده بهینه تر از Power BI

در واقع DAX می تواند به شما کمک کند تا به بهترین شکل ممکن از Power BI استفاده کنید. حتی می توان گفت اگر به دنبال انجام عملکرد خاصی در Power BI هستید، DAX می تواند به خوبی با قابلیت هایی که دارد، این امر را برای شما میسر سازد. برای مثال شما می‌توانید اطلاعات خود را با استفاده از معیارهای خاص‌تر از آنچه که معمولاً استفاده می‌کنید فیلتر کنید؛ یا زمانی که فیلدهای داده معمولی شما برای انجام کاری کافی نیست، DAX به کمک شما خواهد آمد، چون DAX شامل فیلدهایی از قبیل موارد زیر می باشد :

  • زمان (شامل تاریخ‌ها و محدوده‌های خاص مانند ربع و سال)
  • توابع منطقی مانند if/then و true/false
  • معادلات ریاضی
  • و …

استفاده از چنین فیلدها و توابعی در DAX ، کار با پاور بی آی را برای شما انعطاف پذیرتر می کند.

سهولت طراحی و استفاده آسان

اگر چه یادگیری DAX به زمان و تعهد نیاز دارد، اما برای فهمیدن آن نیازی به دارا بودن چندین مدرک STEM نیست. مایکروسافت این زبان را به گونه ای طراحی کرده است که ساده باشد و تا حد ممکن یادگیری و استفاده از آن آسان باشد. در واقع آموزش زبان DAX در پاور بی آی ، استفاده کاربردی از پاور بی آی را سریع و ساده تر می کند.

بنابراین اگر به یادگیری زبان DAX فکر می کنید و می خواهید مطمئن شوید که آیا ارزش آن را دار که وقت خود را برای یادگیری آن صرف کنید، باید بگوییم پاسخ مثبت است، چرا که زبان DAX مزایای زیادی دارد.

آموزش زبان DAX در پاور بی آی

مایکروسافت و استفاده از متغیرهای DAX

شما زمانی که اصول زبان دکس را آموختید، می توانید متغیرهای DAX را در Power BI استفاده کنید. شرکت بزرگ مایکروسافت راهنمای استفاده از متغیرهای DAX برای بهبود فرمول ها ارائه داده است. در این راهنما، چندین مزیت استفاده از این متغیرها ذکر شده است که عبارتند از :

  • بهبود عملکرد
  • بهبود خوانایی
  • ساده سازی فرآیند اشکال زدایی
  • کاهش پیچیدگی

جالب است بدانید،استفاده از متغیرهای DAX می تواند کمی شبیه یادگیری نحوه رانندگی باشد؛ به این معنا که ممکن است در ابتدا قدری چالش برانگیز باشد، اما زمانی که به آن تسلط پیدا کردید، می توانید از مهارت خود در دراز مدت، استفاده کنید.

کلام پایانی : آموزش زبان DAX در پاور بی آی

در این مقاله به ذکر مطالبی در مورد زبان DAX پرداختیم و گفتیم در دوره های آموزش طراحی داشبوردهای مدیریتی، زبان DAX در پاور بی آی نیز به شما آموزش داده خواهد شد. به علاوه، شما را با مزیت های یادگیری زبان دکس در پاور بی آی آشنا کردیم. امید است آنچه گفته شد مورد توجه و رضایت تان قرار گرفته باشد.