اکثر افرادی که امروزه مشغول به انجام انواع تجارت های مختلف هستند، می دانند که آنالیز داده دارای اهمیت بالایی است. در صورتی که شما نحوه عملکرد خود را آنالیز نکنید و از بازخوردهایی که توسط کاربران می‌گیرید استفاده نکنید باید هر لحظه منتظر سقوط تجارت خود باشید! در این مقاله می‌خواهیم ابزاری را به شما معرفی کنیم که به وسیله آن، پردازش داده‌های سایت خود را انجام دهید و عملکرد آن را بسنجید. این ابزار گوگل آنالیتکس نام دارد.

زمانی که شما سایتی دارید، تحلیل داده برای سایت شما مشکل تر است. چرا که داده‌هایی که شما دریافت می‌کنید، مربوط به صفحات مختلف سایت شما، پلت فرم های مختلف و … است. بنابراین حجم داده‌های دریافتی شما به قدری زیاد است که با استفاده از روشهای معمولی نمی‌توان تحلیل آنها را انجام داد. بنابراین بسیاری از افراد زمانی که با این حجم داده رو به رو می‌شوند، تحلیل و بررسی آن را رها کرده ولی تعدادی از آنها نیز به بررسی آنها می‌پردازند. ولی سوالی که مطرح است این است که، آیا آگاهی از بازخورد سایت شما توسط کاربران جالب نیست!؟

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتکس چیست؟

به عنوان ابزارهایی که در اینترنت برای تحلیل عملکرد سایت وجود دارد، گوگل آنالیتکس از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این ابزار توسط گوگل به صورت نسخه های رایگان و پولی، در سال 2005 معرفی شد. توجه داشته باشید نسخه رایگان این ابزار برای کمپانیهای کوچک پاسخگو است. گوگل آنالیتکس، نرم افزار مبتنی بر وب است به این معنی که کاربر برای استفاده نیاز نیست که نرم افزاری را روی سخت افزار خود نصب کند. تنها نیاز است که یک حساب کاربری در گوگل داشته باشد تا بتواند از ابزار گوگل آنالیتکس استفاده کند.

این ابزار یک کد ردیابی به فرم جاوا اسکریپت در صفحات قرار می‌دهد تا عملکرد کاربران را آنالیز کند. این ابزار بازخوردهای مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد.

خواندن محبوب ترین مقالات ما را از دست ندهید : 

در ادامه ما به بررسی 15 مورد از کاربرد گوگل آنالیتکس می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

  1. استفاده رایگان

شما برای استفاده از این ابزار نیاز به پرداخت وجهی ندارید. همین موضوع باعث می شود شما برای بهبود سایت خود هزینه کنید.

  1. ثبت نام آسان

زمانی که شما می‌خواهید در این ابزار ثبت نام کنید تنها چیزی که به آن نیازی دارید، یک حساب کاربری گوگل است. برای شروع نیازی نیست که تنظیمات پیچیده و زیادی انجام دهید. همچنین محیطی که شما با آن سر و کار دارید محیطی راحت و کاربر پسند است.

گوگل آنالیتیکس

  1. کاربر خود را بشناسید

یکی از قابلیت های جالب گوگل آنالیتکس این است که با استفاده از آن می‌توانید متوجه شوید که کاربران شما از کجا هستند. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید موقعیت جغرافیایی، سن، جنسیت، زبان، تحصیلات و … کاربران خود را متوجه شوید. علاوه بر این موارد می توانید دستگاه، سیستم عامل و … کاربران خود را بشناسید، بنابراین گوگل آنالیتکس منبعی برای ارائه دادن راهکارهایی جهت بهبود بازده سایت شماست.

  1. میزان ترافیک سایت خود را بسنجید

با استفاده از ابزار گوگل آنالیتکس شما می‌توانید، عملکرد کاربران خود را در سایت خود بسنجید. به عنوان مثال متوجه می‌شوید کدام لینک از سایت شما بیشترین بازدید را دارد یا کدام یک از صفحات سایت شما برای کاربر مشکل ایجاد می‌کند.

  1. انحصاری کردن داده‌ها و گزارشها

یکی دیگر از ویژگیهای این ابزار این است که قابلیت انحصاری کردن داده‌ها و گزارش ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. به عنوان مثال شما می‌توانید مشخص کنید که گزارش مربوط به کدام منطقه جغرافیایی، سن، جنسیت و … باشد. بنابراین این ابزار فیلترهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به وسیله آن بتوانید هر نوع داده دریافتی را آنالیز کنید.

گوگل آنالیتیکس

  1. شناسایی بازار هدف

زمانی که شما ارزیابی داده‌های دریافتی خود را انجام می‌دهید می‌توانید نیاز کاربران خود را بشناسید. و چون این نیاز می‌تواند برای افراد مختلف، متفاوت باشد بنابراین شما می‌توانید راهکارهای مختلف برای پاسخگویی به آنها داشته باشید.

  1. ارسال ایمیل خودکار

زمانی که شما می‌خواهید داده هیا خود را آنالیز کنید، می‌توانید تنظیماتی را در گوگل آنالیتکس انجام دهید که با استفاده از تعیین کنید که چند وقت یک بار این گزارش تحلیل این داده ها برای ایمیل هایی که تعیین کردید ارسال شود.

گوگل آنالیتیکس

  1. اهداف، تنظیمات و نظارت

زمانی که شما تجارتی را راه اندازی می‌کنید، اهدافی را برای پیشبرد آن در نظر می‌گیرید. همچنین برای رسیدن به اهداف مد نظر، برنامه‌ای در نظر می‌گیرید. با استفاده از این ابزار می‌توانید این برنامه‌ریزی را تعریف و در صورت نیاز تغییر دهید.

  1. بازاریابی

زمانی که شما تحلیل داده‌ها را انجام می‌دهید، می‌توانید نیاز بازار را درک کنید و همین موضوع باعث می شود برنامه‌ای جهت سرمایه گذاری در بازار در اختیار شما قرار بگیرد.

  1. مردم چه چیزی را در سایت شما جستجو می‌کنند

زمانی که شما سایتی دارید که ارائه دهنده خدمات و یا محصولات مختلف است، اهمیت دارد که بدانید مردم بیشتر چه موضوعی را در سایت شما جستجو می‌کنند. با استفاده از SEO شما تنها متوجه می‌شود با استفاده از چه کلمات کلیدی به سایت شما آمده‌اند اما با استفاده از ابزار گوگل آنالیتکس متوجه می‌شود که کاربر چه مطلبی را در سایت شما جستجو کرده است.

گوگل آنالیتیکس

  1. بهبود وضعیت صفحات مرتبط

زمانی که شما از این ابزار برای تحلیل سایت خود استفاده می‌کنید، صفحات محبوب سایت خود را می‌شناسید. ولی با این وجود صفحاتی در سایت شما هستند که کاربر زیادی به آن سر نمی‌زند. در این صورت شما می توانید لینکهای کم بازدید را در صفحات پر بیننده قرار دهید تا به به کاربران خود معرفی کنید. علاوه بر این زمانی که این ابزار صفحات کم بازدید شما را معرفی می‌کند شما می‌توانید برای بهبود آنها تلاش کنید. به عنوان مثال زمانی که صفحه شما تنها شامل متن است کاربر بعد از خواندن آن از سایت شما می‌رود و این موضوع طبیعی است. اما زمانی که سایت شما فروشگاهی است این موضوع چندان جالب نیست و باید برنامه‌ریزی خود را تغییر دهید.

  1. تولید محتوا

زمانی که شما صفحات پربازدید خود را شناختید می‌توانید محتوایی که برای کاربران جالب است را شناسایی کنید و به این وسیله کاربر را در ارتباط با خود نگه دارید.

  1. بررسی برنامه نویسی سایت

یکی دیگر فوایدی که گزارشهای گوگل آنالیتکس در اختیار شما قرار می دهد این است که، شما می‌توانید نقاط ضعف و قوت عملکرد سایت خود را بشناسید و همین موضوع می‌تواند برای برنامه‌نویسان طراحی سایت راهنمای خوبی باشد.

  1. بررسی گزارش به فرمتهای مختلف

گزارشی که توسط گوگل آنالیتکس در اختیار شما قرار می‌گیرد قابل استفاده و ارسال با فرمتهای مختلف مانند PDF، Google Sheets و … است.

  1. سازگاری با سایر اد-آن ها

این ابزار این قابلیت را دارد که با سایر اد-آن ها ارتباط برقرار کند و همین موضوع باعث می‌شود که شما بتوانید متناسب با نیاز خود شخصی سازی جهت پیشبرد اهدافتان انجام دهید.

در آخر به این نکته باید اشاره کرد که اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، شامل اطلاعات شخصی کاربران شما نیست. همچنین با توجه به اینکه گوگل آنالیتکس داده‌های خود را از تمام دستگاههایی که به اینترنت متصل می‌شوند جمع آوری می‌کند، می‌توان نتیجه گرفت اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید برنامه ریزی کایر خود را انجام دهید.