دوستان عزیز ،همه ی ما می دانیم که بازاریابی شبکه های اجتماعی، یک کسب و کار بسیار عالی است. اما شاید در بسیاری از مواقع، بسیاری از افراد به مشکلاتی که در این زمینه می تواند وجود داشته باشد می اندیشند و این مانع از حرکت آن ها می شود. به طور مثال : آنچه که برای ما در این زمینه نگران کننده به نظر می رسد این است که فعالیت در این حرفه بسیار زمان بر است و نیز نگران این مسئله خواهیم شد که چگونه شبکه های اجتماعی را مدیریت کنیم. به منظور فعالیت در شبکه های اجتماعی و کسب موفقیت در زمینه ای خاص، باید توانائی مدیدریت شبکه های اجتماعی را داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم برای شما مدیریت شبکه های اجتماعی و نکاتی را در این زمینه ذکر کنیم که با استفاده از آن ها، قادر خواهید بود در کمترین زمان ممکن، با به کارگیری بهترین روش های مدیریت، همه چیز را تحت کنترل خود در آورده و به بهترین نحو به مدیریت شبکه های اجتماعی بپردازید.

چگونگی مدیریت شبکه های اجتماعی

نکته اول : شبکه اجتماعی خود را محدود کنید

ضرب المثلی وجود دارد که می گوید، تنها به این دلیل که دیگران کاری را انجام می دهند، شما نیز آن کار را انجام ندهید. اما چرا افراد زیادی به کار در شبکه های اجتماعی روی آورده اند؟ پاسخ این سوال واضح است. علت این است که مخاطبان شما در آن جا وجود دارند و این راهی است برای برقراری ارتباط با آن ها.
اما گام نخست این است که بتوانید مخاطبان خود را کشف کنید و ببینید که آن ها در کدام یک از شبکه های اجتماعی شرکت دارند. البته این کار کمی زمان بر است و طول می کشد، با این حال، در ادامه کار، باعث صرفه جوئی در زمان شما می شود.

پس از آن که مخاطبان خود را کشف کردید، به صورت آنلاین در آن شبکه اجتماعی حضور پیدا کنید. به طور مثال با ساخت یک برند اولیه، شما می توانید در شبکه های اجتماعی حضور پیدا کنید. آرام آرام، حضور خود را خاص تر و محدودتر نموده و در شبکه هایی حضور پیدا کنید که محبوب ترین مخاطبان شما در آن جا قرار دارند.

توجه نمائید که : جائی که مخاطبان شما حضور نداشته باشند، حتی در یک شبکه اجتماعی بسیار محبوب، حضور شما در آن جا جایز نیست.

مدیریت شبکه های اجتماعی

نکته دوم : اتوماتیک یا خودکار سازی

شما باید برخی از فعالیت ها و مشارکت های شبکه های اجتماعی خود را اتوماتیک نمائید، این کار باعث صرفه جوئی در وقت خواهد شد. اما مانند هر شاخه دیگر از تکنولوژی، اتوماتیک سازی شبکه های اجتماعی ممکن است در برخی موارد به نظر، مفید نیاید. به طور مثال، پاسخ دهی اتوماتیک به مشتریان، اصلا کار جالبی نیست. مخاطبان شما از دیدن یک جواب تکراری نظیر ” از شما متشکریم” در همه ی موارد خوششان نخواهد آمد.

بنابراین شما باید همیشه پاسخگوئی به مخاطبان را در زمان واقعی و طبق پرسش آن ها انجام دهید. در این صورت قادر خواهید بود تا اطمینان آن ها را به خود جلب نمائید.

در این قسمت سه تا از مهم ترین ابزارهائی که می توانند به شما در بهبود بخشی عملکردتان در شبکه های اجتماعی کمک کند،معرفی خواهیم کرد.

ابزارهای کاربردی در بهبود بخشی شبکه های اجتماعی

ابزار scheduling یابرنامه ریزی :

ابزار برنامه ریزی شما را قادر می سازد تا پست های خود را به طور پیش فرض برنامه زمان بندی نموده و هر زمان که می خواهید پستی روی سایت شما قرار گیرد، این کار به طور خودکار در زمان تعیین شده انجام گیرد تا شما مجبور نباشید هر زمان که می خواهید اطلاعات جدیدی را قرار دهید آنلاین باشید.

ابزار curation :
شما باید برای جمع آوری اطلاعات ارزشمند به دنبال پیدا کردن راه های آسانی باشید، به طور مثال از دیگر کارشناسان، مطالبی که قابلیت به اشتراک گذاری داشته باشند را جمع آوری کنید. برای نمونه، استفاده از Tweetdeck برای نظارت بر جریانات نفوذگران صنعت. همچنین  RSS Reader Feedly برای نگه داشتن بهترین وبلاگ های بازاریابی دیجیتال یا ابزار دیگری به نام Nuzzel که خبرنامه را براساس آنچه در رسانه های اجتماعی منتشر می شود، ایجاد می کند.

ابزار نظارت یا monitoring :

چنانچه از کسب و کار شما در سایر شبکه های اجتماعی صحبتی به میان باشد، شما باید از آن مطلع باشید تا بتوانید در مکالمات حضور پیدا کنید. Tweetdeck برای نظارت بر جریانهای توییتر مناسب است،  Mention و SEMRush می توانند به شما در بررسی یادداشت های شما کمک کنند.

نکته سوم : آنالیز و تحلیل شبکه های اجتماعی 

در اینجا لازم است باز هم این نکته را به شما متذکر شویم که، حضور شما در شبکه های اجتماعی قطعا به این دلیل است که شما بتوانید به اهداف کسب و کار خود به دست پیدا کنید. برای این منظور لازم است تا در ابتدا اهداف بزینس خود را مشخص نمائید. به طور مثال :

شما باید در مورد اهدافتان تصمیم گیری کنید. مثلا : شناساندن برند به مخاطبان، فروش و….پس از آن شما باید معیارهای مربوط به رسانه های اجتماعی خود را پیگیری کنید تا ببینید که آیا تلاش های شما در راستای این اهداف مثمرثمر بوده است یا نه. Google Analytics برای شروع مکان خوبی است.

نکته چهارم : از لحاظ زمانی برای رسانه اجتماعی سرمایه گذاری کنید

برای فعالیت های خود در شبکه های اجتماعی زمان بگذارید و مطمئن باشید که آن کار را در زمان کافی و به بهترین نحو ممکن انجام داده اید. شکی نیست که فعالیت در  رسانه های اجتماعی زمان بر هستند، اما زمانی که این فعالیت ها به درستی انجام شود، می تواند پاداش های بزرگی برای شرکت شما به ارمغان بیاورد.

نکته پنجم : لینک بیلدینگ و مدیریت لینک ها

برای موتورهای جستجو، صفحات وب حکم کلان شهر ها را دارد و لینک های موجود در صفحات، حکم خیابان هایی را دارند که این کلان شهر های وسیع را به یکدیگر مرنبط می کند. بنابراین، ایجاد و مدیریت لینک ها می تواند نقش مهمی در مدیریت شبکه های اجتماعی ایفا کند، که این خود جای بحث دارد.

دوستان و همراهان همیشگی، آرزوی ما کسب رضایت شما از مطالبی است که برای شما ارائه می دهیم. با مطالعه این مقاله و با به کارگیری این نکات، شما قادر خواهید بود به راحتی و در کمترین زمان ممکن، به مدیریت شبکه های اجتماعی خود بپردازید و پس از انجام عملیات تحلیل و بررسی آن ها، به بهترین نتایج ممکن دست یایبد و صاحب شاخص ترین نمادهای تجاری در زمینه کسب و کار خود شوید و در میان رقبای خود خوش بدرخشید.

در مورد شبکه های اجتماعی بیشتر بخوانید :

بازاریابی محتوا در بهترین شبکه های اجتماعی

چگونگی تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

بهترین شبکه های اجتماعی برای رشد کسب و کار شما کدامند؟

بهترین پلاگین شبکه های اجتماعی برای وردپرس کدامند؟